دانلود پایان نامه پروژه حسابداری

پایان نامه پروژه رشته حسابداری و مدیریت

دانلود پایان نامه پروژه حسابداری

پایان نامه پروژه رشته حسابداری و مدیریت

پروژه مالی شرکت رادیاتور ایران

فهرست مطالب

 

عنوان  صفحه

     

مقدمه

 

 

الف – یادداشتهای توضیحی

 

 

 

موضوع شرکت

 

سرمایه شرکت

 

محل قانونی شرکت

 

ب – صورتهای مالی اساسی تلفیقی

 

ترازنامه تلفیقی

 

صورت سود و زیان تلفیقی

 

گردش حساب سود ( زیان ) انباشته تلفیقی

 

صورت جریان وجوه نقد تلفیقی

 

پ – صورتهای مالی اساسی شرکت رادیاتور ایران ( سهامی عام )

 

 

صورت سود و زیان

گردش حساب سود( زیان ) انباشته

صورت جریان وجوه نقد

 

د- جدول نسبت های شرکت رادیاتور ایران وتجزیه وتحلیل

فهرست مطالب

 

عنوان  صفحه

     

مقدمه

 

 

الف – یادداشتهای توضیحی

 

 

 

موضوع شرکت

 

سرمایه شرکت

 

محل قانونی شرکت

 

ب – صورتهای مالی اساسی تلفیقی

 

ترازنامه تلفیقی

 

صورت سود و زیان تلفیقی

 

گردش حساب سود ( زیان ) انباشته تلفیقی

 

صورت جریان وجوه نقد تلفیقی

 

پ – صورتهای مالی اساسی شرکت رادیاتور ایران ( سهامی عام )

 

 

صورت سود و زیان

گردش حساب سود( زیان ) انباشته

صورت جریان وجوه نقد

 

د- جدول نسبت های شرکت رادیاتور ایران وتجزیه وتحلیل

  

مقاله حسابداری

چکیده

در دنیای امروز که هر روز شکل تازه ای از ارتباطات اقتصادی به وجود می‌آید و افراد و شرکتها و مؤسسات با یکدیگر در ارتباط می‌باشند و تغییرات مالی آنها بر یکدیگر تأثیر دارد و روز به روز این فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شود این عوامل باعث می شود که نقش حسابداری به عنوان فراهم کنندگان اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری برای استفاده کنندگان بیشتر مشخص گردد. نیاز روز افزون موسسات و سازمانها به اطلاعات صحیح و بهنگام جهت بکارگیری در فرآیند تصمیم گیری مدیران، مقوله‌ای اجتناب ناپذیر است. در این راستا سیستم اطلاعات مدیریت منبع اصلی ارائه اطلاعات بشمار می‌آید. سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان مهمترین زیر مجموعه این سیستم، اطلاعات مالی متنوعی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات، خصوصا " مدیران هر سازمان" قرار می دهد. به طور کلی اطلاعات حسابداری بایستی از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد تا در فرآیند تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد. ویژگی‌های کیفی این گونه اطلاعات نظیر مربوط بودن، و قابلیت اتکاء از جمله خصیصه‌هایی است که بر میزان بکار گیری اطلاعات به‌موقع (بهنگام) تأثیر می گذارد. در این مفاله مختصری در مورد تعاریف حسابداری و تاریخچه و انواع مختلف حسابداری و اهمیت آن بحث شده است.

مقدمه

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند. برای مثال اگر شخصی بخواهد در شرکتی سرمایه گذاری کند، تمایل دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات آن شرکت را در طی سالهای قبل بداند. موضوعاتی که بصورت گزارش های مالی توسط حسابداران تهیه می شود. حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان بوجود آمده است به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیتهای اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن، هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است چرا که اشخاص، شرکتها و دولت برای تصمیم گیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که این اطلاعات را به یاری حسابداری می‌توان بدست آورد. از سوی دیگر انجام سرمایه گذاری یکی از مواد ضروری و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمایه گذاران نیز از بعد عرضه سرمایه، تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خود a

به سوئی سوق دهند که کمترین ریسک و بیشترین بازده را داشته باشد. یعنی بدنبال برآورد ریسک سرمایه گذاری خواهند بود. این در حالی است که یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک بازار شرکتها، استفاده از اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابداری است.

دانلود پروژه حسابداری تمامی گرایش ها


حسابداری محیط‌زیست

مقدمه
رابطه بین انسان و محیط‌زیست پیوسته امری پیچیده بوده است؛ انسان هم جزئی از طبیعت و هم مستقل از آن است؛ دیدگاه کلی علم آن است که انسانها به‌واسطه انتخاب طبیعی تکامل‌یافته‌اند ولی از دیدگاه فناوری، انسانها، محیط‌زیست را شکل می‌دهند؛ در عین حال می‌توانند آن را مشاهده و ثبت کنند. این مشاهده و ثبت شامل محیط‌زیست و آثار انسان بر محیط‌زیست نیز می‌شود.         
افزایش تمایل به شناسایی آثار انسان بر محیط‌زیست منجر به درخواست‌های اساسی در زمینه تحول اقتصاد سنتی، اخلاق و مفروضات حسابداری شده است. برای مثال در سال 1970 پرسشهایی مطرح شد که نشان‌دهنده نگرانیهای موجود در زمینه محدودیتهای الگوی سنتی مدیریت بودچاستین (Chastain, 1973)، گامبلینگ (Gambling, 1974)، آلمن (Ullman, 1976) و دیرکز و پرستون (Dierkes & Preston,1977) نیز رابطه بین حسابداری، ‌سازمانها و اجتماع را کشف کردند. در سال 1990 نگرانیها بر مسائل زیست‌محیطی متمرکز شدبه‌تازگی نیز تلاشهایی جهت عملیاتی کردن مسائل زیست‌محیطی انجام شده و این مقاله نیز به‌دنبال ایجاد یک چارچوب نظری براساس 8 فرض منطقی است.

هدفهای اصلی این مقاله در خصوص حسابداری محیط‌زیست و انتقاد به نقش فعلی حسابداری در دو زمینه به‌شرح زیر است؛ اول آنچه را در ادبیات گذشته مطرح شده است به‌منظور فراهم‌آوردن درک نظری از حسابداری و گزارشگری محیط‌زیست، ترکیب و به‌صورت نقادانه ارزیابی و با استفاده از ادبیات گذشته، مدلی چندلایه با 8 فرض منطقی، ایجاد کند. 
بنابراین هدف اول فراهم آوردن توجیه نظری برای حسابداری و گزارشگری محیط‌زیست است. به‌عبارت دیگر این مقاله به‌دنبال نشان دادن آن است که چرا توسعه یک سیستم جامع حسابداری محیط‌زیست برای ‌سازمانها ضروری است و چرا آنها باید نتایج این سیستم را به سهامداران گزارش کنند. در این مقاله فرض می‌شود که شرکتها باید به شیوه‌ای مسئولیت‌پذیر در برابر اجتماع رفتار کنند. 
این مدل بر مبنای این اعتقاد شخصی قراردارد که شرکتها نیاز به توجه به مسائل زیست‌محیطی دارند. در مقایسه با غنای مطالعات انجام‌شده در زمینه بررسی افشای مسائل محیط‌زیست، مطالعات اندکی در زمینه نظریه‌ةایی انجام گرفته که علت نیاز به حسابداری محیط‌زیست را بیان می‌کنند   
هدف دوم این مقاله آزمون معانی و نشانه‌های چارچوب نظری برای سازمانها و حسابداران است. در این مقاله به‌صورت ویژه‌ای رویکرد اصلی جهت عملیاتی کردن حسابداری محیط‌زیست بررسی می‌شود.
این مقاله شامل مفروضاتی از اخلاقیات، اقتصاد و ادبیات حسابداری محیط‌زیست است که در کنار یکدیگر مدلی نظری را ارائه می‌کند  شکل (1) این مدل نظری، ترکیب و خلاصه‌ای است که براساس مطالب بیان‌شده در ادبیات نظری پیشین، بنا نهاده شده است.

مدل حسابداری و گزارشگری محیط‌زیست     
در این بخش براساس ادبیات پیشین حسابداری، اقتصاد و محیط‌زیست، مدلی جهت پشتیبانی از حسابداری و گزارشگری محیط‌زیست ارائه شده است. این مدل از 5 بخش کلی تشکیل شده است که عبارتند از: خطرات محیط‌زیست، مسئولیت شرکت، یک رابطه جدید میان صنعت و محیط‌زیست، نیاز به اندازه‌گیری آثار صنعت بر محیط‌زیست و نیاز به گزارش این آثار. در داخل مدل نیز بحث در مورد 8 فرض زیربنایی وجود دارد.

خطرات محیط‌زیست  
«عناصر اولین فرض آن است که محیط‌زیست در معرض تهدید قرار دارد. ماهیت و شدت این تهدید درخور بحث است، ولی اساساً منابع علمی معتبر موافقند که بشر با مجموعه‌ای از مشکلات محیط‌زیست با ورود به هزاره سوم روبه‌روستکاول (Kovel, 2007)فهرستی از شاخص‌های محیط‌زیست را طبقه‌بندی کرد که نشان‌دهنده فهرست فشرده‌ای از تنزّل محیط‌زیست از سال 1970 تا 2000 است.  
متأسفانه هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد در آینده نیز این روند متوقف می‌شود. تهدیدهای محیط‌زیست توسط بک (Beck, 1992, 1999) تحت عنوان ریسکهای محیط‌زیست، طبقه‌بندی شده است. نسل بشر در معرض و تهدید این ریسکها قرار دارد؛ بنابراین دریک جامعه پرریسک زندگی می‌کند و این امر تفاوت اساسی با جوامع اولیه دارد.  
بک (1992) اظهار داشت که: “ فجایع زیست‌محیطی و پرتوهای اتمی، حریم ملتها را نادیده می‌گیرد. حتی ثروتمندان و صاحبان منابع از دست آنها در امان نیستند. اینها نه‌تنها سلامت را به مخاطره می‌اندازند بلکه مشروعیت داراییها و سود را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.”      
گرم شدن جهان و افزایش سطح دریاها به‌واسطه ذوب شدن کوههای یخ، مناقشه اصلی در زمینه تغییرات آب‌وهواست؛ به‌طور کلی این تغییرات آب‌وهوا به‌دست بشر رخ داده است
فرسوده شدن لایه ازن یکی دیگر از مشکلات زیست‌محیطی است؛ علاوه بر هوا، دریاها و آبهای شیرین نیز در معرض تهدید آلودگی قرار دارند؛ بسیاری از رودخانه‌ها به‌شدت آلوده شده‌اند و ادامه استفاده از آفت‌کشها و مواد شیمیایی منجر به کاهش تنوع زیستی خواهد شد.

دانلود پروژه حسابداری


پروژه مالی سیستم حقوق و دستمزد

مقدمه:

بسیاری از صاحب نظران، علوم اداری و مدیریت بر این باورند که نخستین و نهایی‌ترین هدف افراد از پذیرش شغل برخورداری مادی او به زبان رایج دریافت حقوق و دستمزد است.

فهرست مطالب

عنوان   صفحه

مقدمه    1

ارزیابی کارو شغل 2

سطوح پرداخت     3  

طراحی یک نظام پرداخت     3

حقوق چیست؟ 4

مزد یا دستمزد چیست؟   4

مزد مناسب ویا حقوق مناسب چگونه مزدی است؟  4

نظریات پرداخت دستمزد5

محاسبات حقوق و دستمزد در ادارات آموزش و پرورش7

افزایش سنواتی8

فوق العاده شغل     8

فوق العاده سختی   10

سختی کار    11

فوق العاده جذب   11

همترازی     12

ارتقا گروه    13

اضافه کاری  15

محاسبه نرخ حق التدریس     15

مالیات   16

بیمه خدمات درمانی16

حق اولاد16

ماموریت16

میزان حقوق و فوق العاده شغل دارندگان ومدارک کارشناسی ارشد وبالاتر   17

برآورد ارتقا گروه  22

اثرات ارتقا در فوق العاده شغل     26

اثرات ارتقا گروه در حق جذب     27

فوق العاده حق جذب مدیران   28

فوق العاده حق جذب کارشناسان     30

افزایش سنواتی31

پیشنهادات 33

منابع37

 

 

 

 



شمار فراوانی از اعتصاب های کارگری و حتی کارمندی، کم کاری ها، عدم انگیزش و نارضایتی های شغلی، موارد ترک خدمت و ... که در همه جای جهان روی می دهد، زائیدة بی توجهی به انگیزه های مادی و نابرابریهای پرداخت یا کمبود مقررات و روش های منظم، منطقی و منصفانة حقوق و دستمزد است. اگر از مردم بپرسید چرا کار می کنند اکثر آنها خواهند گفت: «به خاطر پول». این نیاز اساسی به پول حائز اهمیت است.

ادارة امور حقوق و دستمزد پیچیده و ظریف است و از فنون کاهش پیچیدگی ها و ظرایف سخن می گوید. در گذشته یکی از بزرگترین مشکلات آن بوده که مدافعان هر روش ادعا می کردند که روش آنان مسائل کلیه سازمانها را حل خواهد کرد. از این رو است که پاداش افزایش تولید کار روزانه اندازه گیری شده است.

 

ارزیابی کار و شغل:

امروزه نظام های مختلف پرداخت که هر یک سعی بر مرتبط ساختن دریافت ها (درآمدها) با کار انجام شده دارد بکار گرفته می شود. اما قبل از آنکه هر گونه نظامی مورد عمل قرار گیرد لازم است کار انجام شده به نحوی مورد ارزیابی واقع شود.

این امر را می توان از طریق مقایسه طبیعت کار (مثل: آیا کار واقعاً طاقت فرسا است. و آیا متضمن مسئولیت فراوان است؟) با کار انجام شده در دیگر مشاغل سازمان به منظور ایجاد سلسلة مراتبی از مشاغل که متعاقباً سطوح مختلف پرداخت بدان مرتبط می شود انجام داد یا از طریق سنجش نرخ و میزان کار کارکنان و پرداخت حقوق و دستمزد به آنان بر اساس نرخهای مختلف آنان.

روش اول نیاز به ارزشیابی شغل دارد و روش دوم مستلزم سنجش کار است. در بسیاری از سازمانها به منظور استقرار سلسلة مراتبی از سطوح پرداخت پایه به همراه پرداخت های تشویقی مرتبط با عملکرد هر دو روش بکار گرفته می شود.

وقتی در نظام های حقوق یا دستمزد تغییراتی اعمال می شود، و بخصوص زمانی که نظام های نوین بکار گرفته می شوند، باید توجه خاصی به بافت و زمینه ای کرد که در درونش آن تغییرات پدید می آیند. نتایج اعمال این نوع تغییرات در چندین سازمان و ثابت گردیده است چنانچه از طریق درست و در شرایط مناسب بکار روند مؤثر می افتند.


سطوح پرداخت:

پس از آنکه مشاغل ارزیابی شدند مبالغی نیز باید به هر شغل تخصیص یابد. در این زمینه سه نکته را باید در نظر گرفت. اول تخصیص مبالغ متفاوت برای پست های مختلف موجود در سلسله مراتب شغلی و معیارهای مختلف عملکرد.

دوم در نظر گرفتن سطوح مطلق پرداخت با توجه به شرایطی که سطوح پرداخت در سازمانهای دیگر مورد ملاحظه قرار گیرد. دوم، فرآیند مذاکره درباره سطوح پرداخت بین مدیریت و اتحادیه.

طراحی یک نظام پرداخت:

در طرح ریزی دستمزد چند اصل اساسی و عمده که نظام های معروف حقوق و دستمزد بر پایة آن بنا شده اند مورد نظر قرار می گیرند. پاره ای اصول پرداخت عبارتند از:

1)    پرداخت بر اساس نظام های نتیجه کار

2)    پرداخت بر اساس نظام های زمان کار (انجام کار مثل کار روزانه محاسبه شده)

3)    و نظام مختلف پرداخت ناشی از افزایش تولید در سطح مؤسسه

4)    طرح ارزش افزوده

هنگامی که نظام های حقوق طراحی می شود معمولاً موارد مختلفی را در نظر می گیرند که اهم آنها عبارتند از محدوده های حقوق که از طریق آن فرد بر اساس تجربه شغلی پیشروی می کند. منحنی های پیشرفت حقوق که عبارتند از راهنماییهایی مبنی بر تعیین نرخی که بر اساس آن فرد باید بر محور محدوده های حقوقی یا از پیش تعیین شده حرکت کند و بالاخره روشهای تجدیدنظر در حقوق که بر اساس آن افزایش حقوق سالانه معین می شود. هر یک از این موارد بحث جداگانه ای را به خود اختصاص می دهد. که ما در اینجا از تشریح آنها خودداری می کنیم.

حقوق چیست؟

پرداخت مزد در قبال انجام کار و خدمت را حقوق گویند. به عبارتی دیگر حقوق مستمری ثابت است که در قبال انجام کار و یا خدمتی از سوی کارفرما یا از سازمان به کارمند پرداخت می شود که به صورت ساعتی یا ماهیانه می باشد.

مزد یا دستمزد چیست؟

مزد یا دستمزد مستمری غیر ثابتی است که با ازای هر روز کار و یا به میزان کار انجام شده از سوی کارفرما به کارگر پرداخت می شود.

مزد مناسب و یا حقوق مناسب چگونه مزدی است؟

مزد مناسب و یا حقوق عبارتست از حقوقی که به ارزش واقعی کار افراد مزد پرداخت شود و به کارهای مساوی پرداخت بشود و همینطور کفاف زندگی کارمند را نیز بکند در واقع تأمین زندگی فرد بشود.

«به ارزش واقعی کار افراد مزد پرداخت شود»     1)

«به کارهای مساوی مزد مساوی پرداخت شود»   2)مزد (حقوق) مناسب 

«تأمین زندگی فرد یا کارمند بشود (بکند)»     3)

نظریات پرداخت دستمزد:

1)    نظریه عرض و تقاضا: مبنای پرداخت مزد عرضه شغل و نیروی کار می باشد.

دانلود پروژه مالی سیستم حقوق و دستمزد آموزش و پرورش

پروژه مالی فروشگاه لوازم خانگی کاکتوس

مقدمه . . .

یکی از دروس رشته ی حسابداری در دوره کاردانی درس پروژه مالی می باشد که این درس تک واحدی نیازمند دانش و آگاهی از اطلاعاتی است که در ترم های پیش در دروس «کاربرد کامپیوتر در حسابداری2 ، حسابداری مالی ، حسابداری صنعتی ، اصول حسابداری"هنرستان"» آموختیم ؛ در واقع این واحد درسی آزمون جامعی است که از دانشجوی مقطع کاردانی گرفته می شود تا توانایی دانشجو را در حل مسائل و همچنین مهارت او در استفاده از رایانه را نشان می دهد .

فهرست مطالب

پیشگفتار

 مقدمه 3

شرح عملیات شرکت   4

قانون

 خرید5

 فروش  6

جداول پایه

جدول اطلاعات و قیمت پایه کالا  7

 جدول موجودی کالای اول دوره   7

 جدول خرید کالا طی دوره8

 جدول هزینه هر بار خرید کالا8

 جدول فروش کالا طی دوره 9

اجرا

تراز آزمایشی اول دوره  11

دفتر روزنامه 12

 دفتر کل  19

صورت حساب سود و زیان29

 صورت حساب سرمایه  30

 ترازنامه  31

 تلویزیونسامانه‌ایارتباطی برای پخش و دریافت تصاویرمتحرک و صداها از مسافتی دور است همچنین دستگاه گیرنده در این سامانه، تلویزیون نام دارد  امروزه در ایران، به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده برنامه‌های تلویزیونی، سیماگفته می‌شود  واژه تلویزیون که از زبان فرانسویبه فارسی راه یافته خود واژهای دورگه‌است که بخش نخست آن از واژه یونانیتله- (دور) و بخش دوم آن از واژه لاتینویزیو (دید) گرفته شده‌است  با اینکه در بیشتر زبان‌ها همین واژه تلویزیونالبته با تلفظ‌های بسیار گوناگون به کار می‌رود   برخی زبان‌ها واژه‌های خود را برای این مفهوم دارند  برای نمونه در زبان آلمانی برای تلویزیون همیشه واژه Fernsehen به کار برده می‌شود که معنی واژگانی آن «دوردید» است  یا در زبان ژرمنی نیدرساکسنی به تلویزیون Kiekschapp می‌گویند که معنی لغوی آن «نگرش» است 

 شرح عملیات شرکت  

   در این پروژه به دوره کوتاهی از دوره مالی یک فروشگاه لوازم خانگی در تهران که موسسه بازرگانی و نمایندگی شرکت سامسونگ محسوب می شود و به خرید و فروش کلی تلویزیون های سامسونگ می پردازد ، پرداخته می شود   

   در این پروژه سعی و تلاش می شود تا تمام مراحل طبق آنچه که آموخته شده است ارائه شود،مانند:{ ثبت معاملات در دفاتر روزنامه و انتقال به دفتر کل ، تهیه تراز آزمایشی ، انجام اصلاحات ، بستن حسابهای موقت ، تهیه صورتهای مالی } تا این پروژه به نحوه احسن ارائه شود  

در این پروژه اعداد و ارقام کاملاّ فرضی می باشد  

   این پروژه از دو بخش تشکیل شده است :

1-  بخش طرح که شامل قانون و فاز اجرا می باشد که به آن خواهیم پرداخت  

2-  بخش دوم که شامل ثبت رویدادها در دفاتر و صورتهای مالی می باشد  

قانون 

خرید خرید کالا از لحاظ نحوه پرداخت بهای کالای مورد دادوستد به روش های مختلف مثل نقدی ، نسیه و قسطی انجام می شود  

خرید نقدی  هرگاه بهای کالای مورد معامله همزمان با تحویل کالا به طور نقد پرداخت شود ، خرید نقدی انجام شده است  

خرید نسیه  گاهی اوقات موسسه پس از دریافت کالا تعهد می نماید بهای کالای مورد معامله را ظرف مهلت مقرر پرداخت نماید  برای موسسه این نوع رویداد مالی خرید نسیه یا اعتباری محسوب می شود  

خرید قسطی  هرگاه بهای کالای مورد نظر طی چند قسط توسط خریدار پرداخت شود خرید قسطی انجام شده است   در این موسسه به ندرت خرید قسطی انجام می شود  

تخفیفات خرید  در عرف و رویه های متداول تجاری ، فروشندگان به دلایل مختلفی به مشتریان خود تخفیف می دهند ، مبلغی از بهای متعارف کالای مورد معامله را کسر می کنند و یا قسمتی از بدهکاری خریدار را می بخشند   انواع تخفیفات در خرید به شرح زیر می باشد : 

1-تخفیفات تجاری

2-تخفیفات توافقی

3-تخفیفات نقدی

 فروش  درموسسات بازرگانی درآمد از طریق فروش کالای کالای خریداری شده کسب می شود   در این موسسه فروش به دو صورت نقدی و نسیه انجام می شود  

فروش نقدی  هرگاه فروشنده همزمان با تحویل کالا به مشتری بهای آن را نقداّ دریافت کند فروش نقدی انجام شده است  

فروش نسیه  یکی از روشهای فروش کالا ، فروش نسیه یا اعتباری است   در این مبلغ فروش کالای مورد معامله پس از تحویل کالا به خریدار و در ظرف مدت مورد توافق طرفین به فروشنده پرداخت می شود  

تخفیفات فروش  گاهی فروشندگان کالا یا خدمات برای جلب بیشتر مشتریان تخفیفاتی را اعمال می کنند که این تخفیفات شامل :

1-تخفیف تجاری

2-تخفیف بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده